Erken Kayıt Dönemi – İndirim Paradoksu

Anne-Baba ile çocuk veya bunu veli ile çocuk arasında diye nitelendirebildiğimiz bir nokta hakkında yazı kaleme almak istiyorum. Bu konu ile ilgili farklı noktalardan o kadar çok yazı yazılabilir ki düşündükçe içimden makaleler fırlıyor diyebilirim. Ama bahsetmek istediğim bana göre özel okulların ve veliler arasında geçen bir ikilem hakkında. Malum 2. dönem yaklaşırken çoğu özel okul “erken kayıt” adı altında kayıt görüşmelerine başlıyor. Bu iki taraf için sıkıntılı ve çetin pazarlıkların geçtiği bir dönem oluyor.

Sadece kayıt dönemlerinde gerçekleşmese de bu dönemde yoğunlukla karşılaşılan durum okuldan indirim istenilmesi ve okulun da değişen şartlar, okulun her türlü giderlerindeki artış sebebiyle kayıt ücretinde artış istemesi arasında gelinen bu noktada veliler o kadar çok kozu öne sürüyor ki ama sadece bir tanesi beni bir paradoxa sürüklüyor gibi hissediyorum.

Sıkılmak yok, konuya giriyorum. Okula kayıt yaptırılan öğrenci sene içinde bir çok ders alıyor vs. Hem akademik olsun hem de proje bazlı olsun bazı öğrenciler çeşitli başarılar kazanabiliyor. Buradaki başarı bireysel de olabildiği gibi öğretmen bazlı da gerçekleşebiliyor. Yani öğretmenin o öğrenci üzerindeki yoğun ilgi ve mesaisi ile gerçekleşebiliyor. Sonucunda sene sonu yaklaştığında indirim talebinde bulunan veli çeşitli nedenlerle indirim isteyebiliyor ve hiç hoş olmayanı ise memnuniyetsizliklerini dile getirerek sanki kayıt yaptırmam demeye getirmesi ve bu uğurda bazı öğretmenleri harcaması oluyor ama buna hiç girmeyeceğim çıkamayız. Konumu 2 elden ele alacağım.
  1. Öğrenci akademik olarak başarılı ise indirim isteniyor. Şimdi burada şöyle bir durum oluşuyor. Eğer öğrenci bu okuldan önce başarılı idi ise zaten alınırken belli bir indirimle alınıyor ve bu indirimli hal üzerinden zaten oransal olarak zam yapılıyor. Ya da yapılmamışsa indirim onu baştan neden alamadığı devreye giriyor.

    Bir diğer durum öğrenci normal indirimsiz bir şekilde alınmış ve sonradan başarı göstermişse bariz bir şekilde (ödül vs sıralamada üst sıra olmak gibi), yine indirim isteniyor. İşte tam olarak indirim paradoxu burada devreye giriyor. Soru şu:

    Öğrenci başarılı olduğu için ve okulun reklamı ve başarısı için önem arz ettiğinden veli gözünde indirim ya da burs almalıdır.

    Okul gözünden; Öğrenci normal durumda geldi ve okulun ona verdiği eğitim ve emeği karşılığında başarıya ulaştı. Zaten okul yapması gerekeni yapmış, kendi başarısı için neden burs versin?
  2. Başka bir durum da şöyle. Özel okullar dışarıya reklam yapacak her türlü organizasyonun içinde bulunur ve öğretmenler bunların baş rol oyuncusudur. Fen Bilimleri öğretmeni olduğum için kendi branşımdan gideceğim. Öğrenci öğretmenin yoğun uğraşı ve mesaisi sayesinde proje yarışmasına katılır ve bir derece sahibi olur. (Ya da bu herhangi bir başka branştaki başarı da olabilir. Örneğin masa tenisi dersleri alır ve başarı elde edebilir öğrenci) (Proje raporlarını öğrenciler genelde yazamazlar, o kadar kuralları olan profesyonel ve resmî bir proje raporu yazısı o seviyedeki öğrencileri aşan bir durum.)

    Peki soru şu?
    Proje yarışmasında ödül alan çocuk bundan burs elde etmeli mi? Okul adını da yukarıya taşıdı ve bir indirimi hak etti demeli mi?Yoksa yine okul veya öğretmen sayesinde başarılmış bir proje olmasından dolayı okul indirim ya da burs vermemeli mi?
Böyle bir sohbeti arkadaşlar arasında geçirdiğimiz için yazmak istedim. Okul sayesinde olan şeyden veli çıkar sağlamalı mı şeklinde kendi kendime sordum. Eğer gerçekten öğrenci diğerlerinden sıyrılıyor ve bir şeyleri kendi başına başarabiliyor ve gelecek vaadediyor ise tabiki indirim verilebilir. Ama genelde bu şu şekilde oluyor, kendi okulundan daha iyi bir indirimi diğer bir okul veriyor ve öğrenciyi kapıyor.

Böyle bir yazıyı neden yazma ihtiyacı hissettim. Çünkü bu gibi olaylardan çalıştığım okullarda başarılı olup indirim alamadığı için farklı okula geçen çok öğrencim oldu. Bunlara hep öğretmenler olarak üzülüp okula kızdığımız oldu fakat zaten okulun ve öğretmenlerin emekleri sayesinde çalışıp başarılı oluyor gibi bir durum da söz konusu olabiliyor, neden indirim alsın da denebiliyor. Zaten o öğrencinin ödülü “başarı” gibi.

Bazı velilerimiz “ama benim çocuğum çok çalışıyor, çok emek veriyor “ diye söylüyorsa o zaman da sizin o özel okula ihtiyacınız yok neden özel okula veriyorsunuz, neden diretiyorsunuz? Diye sorulabiliyor. Zaten kendisi çalışıp yapabiliyormuş madem.

Veli de; ben özel okula ingilizce için, ders dışı faaliyetler için gönderiyorum, çocuğum da kendi başına çok gayret gösteriyor hatta ben onu özel derslerle destekliyorum, bu bakımdan biz de çok şey yapıyoruz diğer öğrencilerden sıyrılıyoruz diyebilir. Diye diye bu mesele uzaar gider, dediğim gibi paradoks. :)

Yazımda eleştirilecek çok nokta olacağını düşünüyorum. Cevaplarınızı yorumlarda bekliyorum.

YORUMLAR

BLOGGER: 1
  1. Sayın ve değerli Fatih hocam, farklı bir konuya parmak basmışsın. Ekonomik olarak dar gelirli ailelerin her tür harcamalardan kısarak çocuk yetiştirmeye çalıştığı bir memlekette bu tarz veli istekleri de kesinlikle kaçınılmaz. Bu yazdığın konu tamamen beyin fırtınası olmuş aslında. Yapılana yanlış demek de doğru olmaz çünkü Türkiye şartları malum. Senin yazdıklarının da neredeyse hepsi çok doğru ve tutarlı. Ne desem ben de bilemedim. Aslında bu konu ile ilgili eminim ki özel okul yöneticiliği yüksek lisans bölümlerinde ders bile vardır :)

    YanıtlaSil

Ad

#coronavirüsü,1,#evdeoynanabilecekoyunlar,1,#evindekaltürkiye,1,#uzaktaneğitim,2,#üzerimedüşen,1,3.paylaşım toplantısı,1,3D eğitim,1,4M,1,ben değil biz,1,class games,1,cumartesi eğitim,1,çocuklar,1,davincilearning,1,deneyler,1,eğitim sistemi,1,eğitim teknolojileri platformu,1,eğitimde moda,1,english games,1,erken kayıt dönemi,1,etp16,1,etüt,1,farklı test çözüm teknikleri,1,Fatih Kocakoç,1,Fatih Kocakoç kimdir,1,fen bilimleri,1,Fenokulu,1,Fenokulu.net,1,fkocakoc,16,fkocakoc blog,1,fkocakoc kimdir,1,gizlilik,1,güvenlik açığı,1,hafta sonu eğitim,1,hakkımda,1,indirim ikilemi,1,ingilizce,1,İngilizce,1,ingilizce öğrenimi,1,ingilizce uygulamalar,1,iPad görüntüyü bilgisayara aktarma,1,iPhone Görüntüyü bilgisayara aktarma,1,kimdir,1,kişisel verilerin korunması,1,kosmos,1,metalog,1,nkocakoc,2,Okul,1,okul saatleri,1,okul sonrası eğitim,1,okul sonrası etüt,1,oyunlar,1,öğrenciler,1,öğretmen ve veli eğitimi,1,Paylaşım Toplantısı,1,PISA,1,plickers,1,plickers nasıl kullanılır,1,plickers sunumu,1,program2017,1,proje ve yarışma indirimleri,1,quivervision,1,school games,1,sınıf içi ingilizce oyunlar,1,tanıtım,1,taslak meb müfredat,1,TED Üniversitesi,1,uzaktaneğitim,2,yeni yazar,1,zoom,2,
ltr
item
Fatih Kocakoç | Blog Sayfası: Erken Kayıt Dönemi – İndirim Paradoksu
Erken Kayıt Dönemi – İndirim Paradoksu
Hep kayıt dönemlerinde veliler tarafından öne sürülen, benim çocuğum şu ödülü kazandı veya şöyle başarılı bu sebeple indirim veya burs vermelisiniz düşüncesine karşı okul bakış açısından bir yorum kattım.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh3ZalNn3GkFCYnrC8XeAEb7X0maEs5M5IHGq27evOUDD0alOcomuAI8eYfdu7qOJbDESaD3opoDnjxyQknTK9qr70Vw5M_kl3I7ECBIFzqpoHPVA7b5RRv1HMSSHXEbeHsJJstYp97U5ow/s320/eylul-donemi-erken-kayit-firsatlari.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh3ZalNn3GkFCYnrC8XeAEb7X0maEs5M5IHGq27evOUDD0alOcomuAI8eYfdu7qOJbDESaD3opoDnjxyQknTK9qr70Vw5M_kl3I7ECBIFzqpoHPVA7b5RRv1HMSSHXEbeHsJJstYp97U5ow/s72-c/eylul-donemi-erken-kayit-firsatlari.jpg
Fatih Kocakoç | Blog Sayfası
https://fkocakoc.blogspot.com/2019/01/erken-kayt-donemi-indirim-paradoksu.html
https://fkocakoc.blogspot.com/
https://fkocakoc.blogspot.com/
https://fkocakoc.blogspot.com/2019/01/erken-kayt-donemi-indirim-paradoksu.html
true
5149333007712948991
UTF-8
Bütün yazılar yüklendi Yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖRÜNTÜLE Oku Cevapla İptal Sil Gönderen Anasayfa SAYFALAR YAZILAR Tümünü görüntüle ÖNERİLER ETİKET ARŞİV ARA TÜM YAZILAR Aradığınızla ilgili yazı bulunamadı ANASAYFA Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Paz Pzt Sal Çar Per Cum Cmt Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran Temmuz Ağustos Eylül Ekim Kasım Aralık Oca Şub Mar Nis Mayıs Haz Tem Ağu Eyl Eki Kas Ara henüz 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago Dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago 5 haftadan fazla Takipçiler Takip et BU İÇERİK ÖZELDİR ADIM 1: Bir sosyal ağda paylaş ADIM 2: Sosyal ağdaki linke tıklayın Tüm kodu kopyala Tüm kodu seç Tüm kodlar kopyalandı Kodlar kopyalanamaz / lütfen CTRL+C kullanın