Eğitimde Moda?

Eski öğrencilik yıllarım aklıma gelir hep ve düşünürüm. En sevdiğim ders neydi? Matematik ve Fizik. Peki, sevmediğim dersler? İşte bu sorunun birden fazla cevabı vardı ve o cevapların bir tanesinin de ta kendisinin öğretmenliğini yapıyorum. Fen Bilgisi! 5 yıllık öğretmenlik hayatımda ise öğrencilerime baktığımda bu durumun tam tersi olduğunu görüyorum. Genelde Fen Bilimleri seviliyor, Matematikten ise nefret ediliyor.
 

Fen Bilimlerini sevmeyen bir öğrenci ile karşılaştığımda 1 yıl içinde ona dersi sevdirmeyi başarabildiğimi görünce gerçekten büyük keyif alıyorum ve mesleğimi bir kez daha seviyorum, tabi bu arada da kendimle gurur duyuyorum. Ama problem şu: Ben üniversiteye bu bölümü kazandığımda dedim ki; hayır, bölümümü bırakmayacağım, bu dersi öyle bir anlatacağım ki hem basitleştireceğim, hem eğlenceli hale getirip sevdireceğim. İşte bu hazzı çok az yaşıyorum, çünkü zaten öğrenciler sever olmuş bu dersi. (MEB öğretmenlerimiz buna katılmayabilirler belki, fakat özel okulda görev yapan birisi olduğum için durum böyle de olabilir.) İlk başlarda buna anlam veremedim, daha sonraları ise problemi çözdüm. Öğretmenlik görevimi hep kolejlerde yaptım ve yapmaya da devam ediyorum. Öğrencilerimiz ilkokulda Bilim-Çocuk dersi gibi dersler görmüş ve ortaokula öyle taşınmışlar. Orada eğlenceli deneyler yapmış, gördükleri karşısında hayran olmuş ve dersi sevmiş.
 
İşte problem tam da burada başlıyor. Sınıf öğretmeni olan babam beni anaokuluna göndermemiş, sebep olarak da 1.sınıfta aldığı öğrencilerden anaokulu okumuş olanlardan hiç memnun olmayışını gösterirdi. Anaokulu okumayanlar daha başarılı, tertipli, düzenli ders çalışan, dikkati dağılmayan öğrenciler olurmuş. (Anaokullarındaki o karmaşık sınıflar, sürekli oynanan oyunlar vs. gibi sebeplerden olsa gerek, aslında bu görüntü kirliliği hakkında da bir yazı yazmak şart). Aynı bunun gibi ilkokulda böyle dersler alıp gelen öğrencilerdeki problem şu. Çocuklarımız onca deney yapmışlar, peki hangi deney hangi ilkokul kazanımına uygun olarak verilmiş? Hiç biri, çünkü öyle bir kazanım yok. Dersi sevdirelim diye, o kadar fazla şeyler yapıldı ki artık çocuklarımız yavaş yavaş doygunluğa ulaşır oldular ve hep fazlasını istemeye başladılar. Yapılan ufak tefek şeyler onlara ilginç gelmez, aksine sıkar hale geldi. Kendim konularımı müfredata uygun işler, öncesi veya sonrasında deneyimi yaparım. Fakat öğrencilere hem basit gelebiliyor, hem de sıkıcı gelebiliyor. Onlar daha çok yanmalı, patlamalı deneyleri seviyorlar ve istiyorlar. Fakat benim sorum şu: önemli olan öğrencilere sevdirecek, hoşlarına gidecek ilginç deneyler mi yapmalı? Yoksa o konuyu ona daha iyi kavratabilecek deneyleri mi yapmalı?
 
Sorularıma cevap ararken kendimce bir çözüm üretip, ikisini bir yapmaya karar verdim. Müfredattaki konularımın kazanımlarına uygun deneyler yapıyorum. Fen Bilimleri değil de Bilim Uygulamaları gibi derslerde de ilginç, farklı, eğlenceli deneyler veya etkinlikleri yapıyoruz. Fakat bu noktada şöyle bir şey de dikkatimi çekiyor. Bence Fen Bilimleri öğretmenleri kadar iyi organize olmuş başka bir branş yok. Bakıyorum, çeşitli facebook grupları, gmail grupları ve yapılan organizasyonlar var, bu noktada birbiri ile iyi birer paylaşımcı ve yaptıklarını diğer branşdaş arkadaşları ile paylaşan bir branşın öğretmenleriyiz. O paylaşımları gördüğümde, o kadar çok farklı arayışlar içerisine giren öğretmen arkadaşım var ki, diyorum ne gerek var? Zaten dersi anlatırken eğlenmiyorlar mı, sırf eğlence için bu kazanımla alakası olmayan maceralara girişmenin ne lüzumu var. Ortaokuldaki deneylerimin tamamı öğrenciler tarafından ilkokulda yapılmış mesela. Ama tabi bir şey öğrenmiş mi? Hayır. Misal meşhur kuru buz deneyleri, süblimleşmenin güzel örneği. Bütün ilkokul çocukları bu deneyi yapmış ama “süblimleşme” nedir dediğimde suratıma boş boş bakıyorlar. Önemli olan burada süblimleşmeyi görselleştirip onlara sunup, görerek-yaşayarak öğrenmeyi pekiştirmek mi, yoksa çocuklar seviyor diye kuru buz deneylerini sınırsızca yapmak mı?
 
Sorularımı kendi kendime sorup çözüme gitmeye çalıştığımda ortaya 2 şey çıktı. Birincisi kazanımı çocuğa öğretmeliyim, ikincisi; bunu yaparken onu eğlendirmeliyim. (Malum artık eğlenerek öğretme moda. Evet “moda”. Moda kelimesini bilerek kullanıyorum çünkü bu da gelip geçici, bir zaman sonra farklı bir şey çıkacak ona yöneleceğiz.) Konu kazanımlarını öğrencilere farklı yollarla, her bilinç düzeyine etki ederek farklı şekillerde vererek, onların kavramaları için mümkün olduğunca basitleştirerek anlatıp, gerekirse deneylerle destekleyerek konuyu vermeye çalışıyorum. Dersler 40dk, ama bilimsel olarak ispatlanan şey verimli geçen dakikanın 20dk olduğu. Bu bilimsel bilgiden yola çıkarak derslerimde 20-25dk ders işlerken, bu 25dk’nın arasına sohbetler, konu dışı konuşmalar, dersi kaynatmalarla geçirterek öğrencilere dersin nasıl geçtiğini anlaşılmamasını sağlayarak ders işlemeye yöneliyorum. Bu metotla baktım ki öğrencilerim beni seviyor, beni sevdikleri için daha dikkatli dinliyor, sınıftaki ders dışı sohbet ve aktiviteler sayesinde sıkılmıyorlar ve Fen Bilimleri dersini de farkında olmadan sevmiş oluyorlar. Lisede bir Matematik öğretmenimi çok severdim hatırlarım. Hiç deney yapmıyor, farklı hiçbir etkinlik de yapmıyorduk. Sadece matematik dersimizi alıyor, türev integrallerle boğuşuyorduk. Ama hem hocamızı hem de dersi seviyorduk. Bence asıl önemli olan da bu, illa ki dersi sevdireceğiz diye farklı alakasız deneylere yönlenmemize gerek yok. Bu haliyle bile sadece kendimiz ile öğrenciler arasında kuracağımız bağ ile bunu başarabiliriz.
 
Sevilen derse karşı tabi ki öğrencilerin başarısı da daha iyi oluyor ve istenilen şey de başarılmış oluyor öğretmen tarafından. Bunu yaparken de öğrencilerimizi büyük bir kirliliğin içine atmamalıyız demek istiyorum sadece. “Eğlenerek öğrenme ve öğretme”, “Oyunla Öğrenme” gibi şeylerle öğrencilerimizi daha başarılı mı yapıyoruz, yoksa daha dikkati dağınık, uzun süre odaklanamayan, ilgisiz, memnuniyetsiz birer birey mi yapıyoruz bunlara dikkat etmeliyiz diyorum aynı zamanda, fakat bu konu başlı başına bir yazı gerektirir diyerek sonraya bırakıyorum.

YORUMLAR

Ad

#coronavirüsü,1,#evdeoynanabilecekoyunlar,1,#evindekaltürkiye,1,#uzaktaneğitim,2,#üzerimedüşen,1,3.paylaşım toplantısı,1,3D eğitim,1,4M,1,ben değil biz,1,class games,1,cumartesi eğitim,1,çocuklar,1,davincilearning,1,deneyler,1,eğitim sistemi,1,eğitim teknolojileri platformu,1,eğitimde moda,1,english games,1,erken kayıt dönemi,1,etp16,1,etüt,1,farklı test çözüm teknikleri,1,Fatih Kocakoç,1,Fatih Kocakoç kimdir,1,fen bilimleri,1,Fenokulu,1,Fenokulu.net,1,fkocakoc,16,fkocakoc blog,1,fkocakoc kimdir,1,gizlilik,1,güvenlik açığı,1,hafta sonu eğitim,1,hakkımda,1,indirim ikilemi,1,ingilizce,1,İngilizce,1,ingilizce öğrenimi,1,ingilizce uygulamalar,1,iPad görüntüyü bilgisayara aktarma,1,iPhone Görüntüyü bilgisayara aktarma,1,kimdir,1,kişisel verilerin korunması,1,kosmos,1,metalog,1,nkocakoc,2,Okul,1,okul saatleri,1,okul sonrası eğitim,1,okul sonrası etüt,1,oyunlar,1,öğrenciler,1,öğretmen ve veli eğitimi,1,Paylaşım Toplantısı,1,PISA,1,plickers,1,plickers nasıl kullanılır,1,plickers sunumu,1,program2017,1,proje ve yarışma indirimleri,1,quivervision,1,school games,1,sınıf içi ingilizce oyunlar,1,tanıtım,1,taslak meb müfredat,1,TED Üniversitesi,1,uzaktaneğitim,2,yeni yazar,1,zoom,2,
ltr
item
Fatih Kocakoç | Blog Sayfası: Eğitimde Moda?
Eğitimde Moda?
Eğitimde sürekli değişen trend şeylere karşı eleştirilerimi içerir.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEodY3e1L9vjZCgERRjBD_NC8otBQT8WTIwT2JT5nd4miwpCIU0Zl6x2tpaUV1zPT8gVzwVdZdof0bMafEpRdN8Q8Hl9uR0NWsvoIwVQABt7SHqtWF1CyXYArdMlqxXRNZWbv23AOaS3bK/s320/fen-dersine-nasil-calisilir.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiEodY3e1L9vjZCgERRjBD_NC8otBQT8WTIwT2JT5nd4miwpCIU0Zl6x2tpaUV1zPT8gVzwVdZdof0bMafEpRdN8Q8Hl9uR0NWsvoIwVQABt7SHqtWF1CyXYArdMlqxXRNZWbv23AOaS3bK/s72-c/fen-dersine-nasil-calisilir.png
Fatih Kocakoç | Blog Sayfası
https://fkocakoc.blogspot.com/2017/01/egitimde-moda.html
https://fkocakoc.blogspot.com/
https://fkocakoc.blogspot.com/
https://fkocakoc.blogspot.com/2017/01/egitimde-moda.html
true
5149333007712948991
UTF-8
Bütün yazılar yüklendi Yazı bulunamadı HEPSİNİ GÖRÜNTÜLE Oku Cevapla İptal Sil Gönderen Anasayfa SAYFALAR YAZILAR Tümünü görüntüle ÖNERİLER ETİKET ARŞİV ARA TÜM YAZILAR Aradığınızla ilgili yazı bulunamadı ANASAYFA Pazar Pazartesi Salı Çarşamba Perşembe Cuma Cumartesi Paz Pzt Sal Çar Per Cum Cmt Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran Temmuz Ağustos Eylül Ekim Kasım Aralık Oca Şub Mar Nis Mayıs Haz Tem Ağu Eyl Eki Kas Ara henüz 1 dakika önce $$1$$ minutes ago 1 saat önce $$1$$ hours ago Dün $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago 5 haftadan fazla Takipçiler Takip et BU İÇERİK ÖZELDİR ADIM 1: Bir sosyal ağda paylaş ADIM 2: Sosyal ağdaki linke tıklayın Tüm kodu kopyala Tüm kodu seç Tüm kodlar kopyalandı Kodlar kopyalanamaz / lütfen CTRL+C kullanın